Haku

Tehtaankatu 4; Helsinki

Ullakkokerros, suunnittelijana Arkkitehtitoimisto Helge Rancken & Juho Ahde vuonna 1908. Lisää ullakkohuoneistoja, suunnittelijana arkkitehti Aili Salli Ahde vuosina 1926, 1929 ja 1934. Perustusvahvistus, suunnittelijana Emil Holmberg vuonna 1934. Autotalli, suunnittelijana Mauri Määttänen vuonna 1973. Rakennuksen julkisivut ovat tyyliltään ranskalaista renessanssia ja liittyvät näin lyhyeen eklektiseen vaiheeseen vuosisadan vaihteen Helsingissä. Rapattuja julkisivuja jäsentävät sileäksirapattu listaverkko koristenauhoineen, johon myös ryhmitellyt ikkunat liittyvät. Epäsymmetristen julkisivujen muita aiheita ovat koristeelliset poikkipäädyt sekä erkkerit. Julkisivuissa on käytetty koristemateriaalina myös luonnonkiveä.

Oikeudenhaltija Helsingin kaupunginmuseo
Krediitit Arkkitehtiylioppilas Pia Pärepalo / Helsingin kaupunginmuseo
Kuvausaika Vuonna 1992.
Aineiston käyttöoikeudet
CC BY 4.0
QR-koodi

Tämän aineiston tarjoaa

  • Helsingin kaupunginmuseo
Palvelussa näytettävät Helsingin kaupunginmuseon kuvat on lisensoitu ylläolevan lisenssin mukaisesti.

CC BY 4.0 -merkinnällä varustetut kuvat ovat vapaasti ladattavissa ja käytettävissä, kunhan mainitset kuvaajan/tekijän nimen (jos tiedossa) ja Helsingin kaupunginmuseon.

Kuvan käyttäjällä on vastuu tekijänoikeuksien ja yksityisyyden suojan kunnioittamisesta. Esimerkiksi henkilökuvien käyttö markkinoinnissa ja/tai mainonnassa on kielletty ilman kuvassa olevan henkilön suostumusta. Tarkemmat lisenssiehdot löytyvät Creative Commons -lisenssisivulta.

© Kuvasto -merkityt kuvat ovat tekijänoikeuden alaisia. Niitä voi selailla vapaasti, mutta kuvien kaikenlainen jatkokäyttö on kielletty ilman erikseen neuvoteltua lupaa. Nämä kuvat on julkaistu verkossa Kuvaston ja Museoliiton Taidekokoelmat verkossa -sopimuksen mukaisesti. Lisätietoja jatkokäytön ehdoista voit kysyä Kuvastosta ja Museoliitosta. Taidekokoelmat verkossa -sopimus.

Tehtaankatu 4; Helsinki

Tallennettuna:
Aineistotyyppi Rakennus
Organisaatio Helsingin kaupunginmuseo
Suunnittelu
1900; 1901
Richardo Björnberg, Pääsuunnittelija
Valmistus

Helsinki, Tehtaankatu 4
Käyttö
1901
Käyttöönottovuosi
Luokitus