Search

Vallilan varikon raitiovaunuhalli ja huolto- ja alustakorjaamo; Hämeentie 84-90. Kangasalantie 1-3. Eurantie 5-7.; Helsinki

Helsingin Raitiotie- ja Omnibus Osakeyhtiö perustettiin vuonna 1889. Yhtiön toimitilat sijaitsivat pääosin Töölössä Rosavillan eli Ruusulan alueella. Yhtiö rakennutti aluksi puisia hevostalleja, joista yksi sijaitsi Sörnäisissä nykyisen Hämeentien ja Mäkelänkadun risteyksen kohdalla. Vuonna 1914 arkkitehti Selim A. Lindqvistin suunnitelmien mukaan ryhdyttiin rakentamaan vaunuhalleja Vallilaan Hämeentien varrelle. Paikka oli lähellä Sörnäisten linjan päätepistettä. Vielä vuoden 1914 kuluessa valmistui 40 vaunun kaarihalli, johon johti viisi raidetta. Hallissa oli myös pieni korjauspaja, varastotilat sekä kaksi pientä henkilökunnan käyttöön tarkoitettua asuntoa. Rakentajana oli Viipurin Sementtivalimo. Raitiovaunuhallia laajennettiin Kangasalantien puolelle vuonna 1925. Tilaa tuli 50 vaunulle ja raiteita oli kymmenen. Laajennusosaan kuului kellarikerros, joka toimi aluksi autohallina. Eurantien puolelle rakennettiin itäsiipi vuonna 1927. Siiven yläkerta oli varattu vaunujen säilytystilaksi ja alakerta oli vuokrattu yksityiseksi autohalliksi. Molemmat laajennusosat suunnitteli arkkitehti Selim A. Lindqvist. Myöhempiä muutoksia: Laajennus, paja, ruokala, sosiaalitiloja, kaarevakulmainen siipi (Bruno Östman vuonna 1938). Laajennus, pukuhuonetiloja, ruokala, voimistelusali, verstas, paja (Erich von Ungern-Sternberg vuonna 1948). Uusi ovi (arkkitehti Osmo Solansuu vuonna 1961). Laajennusosaan uusi ovi (arkkitehti Osmo Solansuu vuonna 1964). Uusi ikkuna (Timo Hertell vuonna 1976). Ovi- ja ikkunamuutoksia (Pehr-Olof Bergman vuonna 1978). Piippu purettu (Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL) / Timo Hertell vuonna 1986). Pariovet ikkunoiksi (Arknova Oy vuonna 1993). Keltainen rappaus Kaarikatto, pulpettikatto, satulakatto, musta peltikate

Rights holder Helsingin kaupunginmuseo
Credits Valokuvaaja Sakari Kiuru HKM / Helsingin kaupunginmuseo
Date taken 20.2.2002
Material usage rights
CC BY 4.0
QR Code

Material provided by

  • Helsinki City Museum
    • Any questions or feedback related to the material?
The terms and conditions of Helsinki City Museum images published in Finna are given separately for each image. Images marked with CC BY 4.0 can be freely downloaded and used as long as the names of the photographer/artist (if known) and Helsinki City Museum are mentioned. The user is responsible for respecting copyright and privacy. Using portraits, for example, in marketing and/or advertising is forbidden without permission from the person pictured. More detailed licensing terms can be found on the Creative Commons licensing website.

Images marked with © Kuvasto are copyrighted. You can browse them freely, but any further use of the images is forbidden without express permission. The images have been published online in compliance with the Art Collections Online contract between Kuvasto and the Finnish Museums Association. You can request more information on the terms governing further use directly from Museoliitto (the Finnish Museums Association).

Vallilan varikon raitiovaunuhalli ja huolto- ja alustakorjaamo; Hämeentie 84-90. Kangasalantie 1-3. Eurantie 5-7.; Helsinki

Saved in:
Content Type Building
Organisation Helsinki City Museum
Design
1914
Selim A. Lindqvist, Pääsuunnittelija
Created
1914; 1927
Perustus betoni Sokkeli ruskea rouhebetoni Betonipilari, seka
Helsinki, Hämeentie 84-90. Kangasalantie 1-3. Eurantie 5-7.
Helsingin Raitiotie- ja Omnibus Osakeyhtiö, Rakennuttajat
Used
1914, 1925, 1927
Käyttöönottovuosi
Subjects
Classification