Haku

Ruskeasuon ratsastushalli; Raisiontie 10; Helsinki

Suomen Ratsastajainliiton (SRL) esityksestä Helsingin kaupunginhallitus asetti elokuussa 1938 ratsastushallikomitean. Puheenjohtajana toimi Erik von Frenkell ja myöhemmin E. Moring, kaupungin teknisten asiain johtaja. Laakson ratsastuskentän luoteispuolinen alue vahvistettiin hallihankkeen paikaksi Helsingin kaupunginvaltuustossa joulukuussa 1938. Suunnittelijaksi valittiin Rakennushallituksen yliarkkitehti Martti Välikangas ja ratsastustekniseksi asiantuntijaksi ratsumestari Mikael Sawela. Ensimmäiset luonnokset ratsastushallia ja kolmea tallia varten julkistettiin jo joulukuussa 1938. Kaupunginvaltuusto piti suunnitelmien mukaista hanketta liian kalliina. Vuoden 1939 alussa hallista laadittiin uudet luonnokset, jotka kaupunginvaltuusto hyväksyi. Samalla se asetti rakennustehtävää toteuttamaan toimikunnan, johon kuuluivat kaupunginarkkitehti Gunnar Taucher ja kaupungininsinööri Martikainen. Kustannuksia saatiin alennettua keventämällä rakenteita ja käyttämällä mahdollisimman halpoja materiaaleja. Tavoitteeksi asetettiin ratsastushallin valmistuminen vuoden 1940 alkuun mennessä. Hallihan oli osa vuoden 1940 olympialaisten valmisteluja. Hallin oli tarkoitus palvella kilpailijoiden valmistautumis- ja harjoittelutilana. Talvisota esti näiden tavoitteiden toteutumisen. Keskeneräistä hallia jouduttiin käyttämään jopa Karjalasta evakuoidun karjan kokoamispaikkana. Valmistuessaan halli oli Pohjoismaiden suurin ratsastushalli, jonka katsomoihin mahtui 4500 katsojaa. Lopulta halli vihittiin käyttöönsä lokakuun lopussa 1940. Vuonna 1946 arkkitehti Martti Välikangas laati suunnitelmat ratsastushallin eteläpäädyn muuttamisesta väliaikaiseksi raitiovaunuhalliksi. Vuonna 1947 käyttöönotettu halli tarjosi tilat 60 raitiovaunulle. Kullekin halliin johtavalle kymmenelle kiskoparille puhkaistiin oma pariovi hallin eteläpäätyyn. Hallin pohjoispääty jäi ratsastajien käyttöön. Helsingin olympialaisten jälkeen vuonna 1952 urheilulautakunta esitti, että ratsastushallista varattaisiin tiloja sisäurheilulle. Helsingin kaupungin rakennustoimiston talonrakennusosasto laati vuonna 1953 suunnitelmat, joissa raitiovaunuhallin tilalle sijoitettiin koripallokenttä ja autonäyttelytila. Kaksi eteläpäädyn pariovista jätettiin käyttöön ja kahdeksan muuta muurattiin umpeen. Ratsastajille varattu tila suureni hieman. Vuonna 1956 ratsastushallin eteläpääty otettiin jälleen Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) käyttöön. Liikennelaitoksen laatimien suunnitelmien mukaan hallin eteläpäätyyn sijoitettiin linja-autojen säilytyspaikka ja uusi palloiluhalli rakennettiin poikittain hallin keskikohdalle välipohjan päälle. Eteläjulkisivuun tehtiin kaksi oviaukkoa lisää ja ovet muutetiin liukuoviksi. Arkkitehtitoimisto Kaj Nyström suunnitteli vuonna 1962 muutokset, joiden mukaan tehdyissä muutoksissa bussihallin tilalle tuli palloiluhalli ja pukeutumis-, peseytymis- ja varastotiloja. Toisessa kerroksessa jo entuudestaan sijainnut pallokenttä kunnostettiin. Eteläjulkisivussa muurattiin umpeen kaksi oviaukkoa ja kaksi jäljelle jääyttä ovea muutettiin sivusaranoiduiksi parioviksi. Hallin nykyinen tilajärjestely noudattaa edelleen pääosin tässä vaiheessa tehtyjä muutoksia. Ratsastushallin viimeisin korjaus on tehty vuosina 1998 - 1999 ja sen suunnitteli Helsingin kaupungin rakennusvirasto (HKR). Korjaukseen liittyi mittavan ilmastointijärjestelmän rakentaminen. Rakennus on edelleen jaettu sisäliikunta- ja ratsastuskäyttöön.

Oikeudenhaltija Helsingin kaupunginmuseo
Krediitit Tove Hagman / Helsingin kaupunginmuseo
Kuvausaika 2017
Aineiston käyttöoikeudet
CC BY 4.0
QR-koodi

Tämän aineiston tarjoaa

  • Helsingin kaupunginmuseo
Palvelussa näytettävät Helsingin kaupunginmuseon kuvat on lisensoitu ylläolevan lisenssin mukaisesti.

CC BY 4.0 -merkinnällä varustetut kuvat ovat vapaasti ladattavissa ja käytettävissä, kunhan mainitset kuvaajan/tekijän nimen (jos tiedossa) ja Helsingin kaupunginmuseon.

Kuvan käyttäjällä on vastuu tekijänoikeuksien ja yksityisyyden suojan kunnioittamisesta. Esimerkiksi henkilökuvien käyttö markkinoinnissa ja/tai mainonnassa on kielletty ilman kuvassa olevan henkilön suostumusta. Tarkemmat lisenssiehdot löytyvät Creative Commons -lisenssisivulta.

© Kuvasto -merkityt kuvat ovat tekijänoikeuden alaisia. Niitä voi selailla vapaasti, mutta kuvien kaikenlainen jatkokäyttö on kielletty ilman erikseen neuvoteltua lupaa. Nämä kuvat on julkaistu verkossa Kuvaston ja Museoliiton Taidekokoelmat verkossa -sopimuksen mukaisesti. Lisätietoja jatkokäytön ehdoista voit kysyä Kuvastosta ja Museoliitosta. Taidekokoelmat verkossa -sopimus.

Ruskeasuon ratsastushalli; Raisiontie 10; Helsinki

Tallennettuna:
Aineistotyyppi Rakennus
Organisaatio Helsingin kaupunginmuseo
Suunnittelu
1938; 1939
Martti Välikangas, Pääsuunnittelija
Valmistus
1939; 1940

Helsinki, Raisiontie 10
Helsingin kaupunki, Rakennuttajat
Käyttö
1940
Käyttöönottovuosi
Aiheet
Luokitus