Search

Ruoholahden metroasema; Helsinki

Helsingin metron suunnittelu alkoi jo 1940 -luvulla pikaraitiotien hahmotteluna. Esikaupunkiliikenteen suunnittelukomitea piti vuonna 1958 valmistuneessa mietinnössään tarpeellisena metron rakentamista Helsinkiin. Suunnittelukomitea selvitti eri vaihtoehtoja metroväyliksi ja metron kuljetusvälineeksi. Varsinainen metrotoimikunta nimitettiin vuonna 1959. Kesti kuitenkin kymmenen vuotta ennen kuin virallinen päätös metron rakentamisesta tehtiin. Helsingin kaupunginvaltuusto päätti metrolinjan rakentamisesta Kampin ja Itäkeskuksen välille vuonna 1969. Osan lopullista metrorataa muodostaneen koeradan rakentaminen alkoi saman vuoden syyskuussa ja rata valmistui vuonna 1971. Metroradan rakennustyöt valmistuivat pääosin vuoden 1976 lopussa. Kampin ja Itäkeskuksen välisen rataosuuden varteen oli alun perin suunniteltu yhdeksän asemaa. Metroliikenteen alkaessa kesäkuussa 1982 asemista olivat valmiina Hakaniemen, Herttoniemen ja Kulosaaren asemat. Siilitien ja Itäkeskuksen sekä Rautatientorin asemat olivat vielä osittain rakenteilla, mutta valmistuivat vuoden 1982 kuluessa. Kampin asema valmistui maaliskuussa 1983 ja Sörnäisten asema vuoden 1984 syyskuussa. Itäkeskuksesta metro ulotettiin edelleen Myllypuroon ja Kontulaan, joiden asemat valmistuivat syksyllä 1986. Vuonna 1986 päätettiin metroradan jatkamisesta koillisessa edelleen Kontulasta Mellunmäkeen ja lännessä Ruoholahteen, mikä ennakoi metron mahdollista jatkamista Lauttasaaren läpi Espooseen. Mellunmäen asema valmistui vuonna 1989, mutta Ruoholahti vasta vuonna 1993. Alkuperäiseen asemasuunnitelmaan kuulunut, mutta säästösyistä rakentamatta jätetty Kaisaniemen metroasema valmistui vuonna 1995. Vuosaareen asti metro ulottui vuonna 1998, jolloin valmistuivat Puotilan, Rastilan ja Vuosaaren metroasemat.

Rights holder Helsingin kaupunginmuseo
Credits Valokuvaaja Sakari Kiuru HKM / Helsingin kaupunginmuseo
Date taken 15.1.2002
Material usage rights
CC BY 4.0
QR Code

Material provided by

  • Helsinki City Museum
    • Any questions or feedback related to the material?
The terms and conditions of Helsinki City Museum images published in Finna are given separately for each image. Images marked with CC BY 4.0 can be freely downloaded and used as long as the names of the photographer/artist (if known) and Helsinki City Museum are mentioned. The user is responsible for respecting copyright and privacy. Using portraits, for example, in marketing and/or advertising is forbidden without permission from the person pictured. More detailed licensing terms can be found on the Creative Commons licensing website.

Images marked with © Kuvasto are copyrighted. You can browse them freely, but any further use of the images is forbidden without express permission. The images have been published online in compliance with the Art Collections Online contract between Kuvasto and the Finnish Museums Association. You can request more information on the terms governing further use directly from Museoliitto (the Finnish Museums Association).

Ruoholahden metroasema; Helsinki

Saved in:
Content Type Building
Organisation Helsinki City Museum
Design
Jaakko Kontio ja Seppo Kilpiä, Pääsuunnittelija
Created

Helsinki,
Helsingin kaupunki, Rakennuttajat
Used
1993
Käyttöönottovuosi
Classification