Sökning

Helsingin kaupungin liikennelaitos; Toinen linja 7. Siltasaarenkatu 22.; Helsinki

Arkkitehti Ilmo Valjakan suunnittelema toimistorakennus valmistui Toinen linja 7:ään vuonna 1965. Rakennuksen pohjakerroksessa oli alun perin pankkisali, ylemmissä kerroksissa oli keskikäytävän varrelle sijoitettuja toimistohuoneita. Kellari oli varattu autohalliksi, väestönsuojalle, henkilöstötiloille, pankin holville ja teknisille tiloille. Ullakolle sijoitettiin lmastointikonehuone ja hissin konehuone. Muutoksia: Väliseinämuutoksia kuudennessa kerroksessa, muutos ulko-oviseinässä (Helsingin kaupungin metronsuunnittelutoimisto 1969). Pankkisalin muutos osittain näyttelytilaksi (J. Valve / Helsingin kaupungin metrotoimisto 1974). Väliseinämuutoksia, näyttelytilan muutos takaisin pankkisaliksi (Raimo Salminen / Arkkitehtuuritoimisto Raimo Salminen 1977). Laajennus vanhan osan kanssa saman korkuisella lisäsiivellä Toisen linjan ja Siltasaarenkadun kulmaan, lisäsiivestä yhteys Hakaniemen metroasemalle, väliseinämuutoksia toimistokerroksissa, muutos Metrotaloksi (arkkitehti Jaakko Laapotti / Arkkitehtuuritoimisto Jaakko ja Kaarina Laapotti 1979 - 1981). Pohjakerroksen aulaan asiakastila ja lounaan puoleiseen julkisivuun uusi sisäänkäynti (Arkkitehtitoimisto Tutsa Kuhmonen 1998). 1979-1981 rakennus metron sisäänkäynnillä puretaan 2020. Rakennuksen julkisivumateriaalina on alumiini. Sokkelissa on käytetty sileää graniittia ja muuten seinät on verhottu alumiinilevyllä. Uudemmassa osassa sokkeli ja myös osa muuta julkisivupintaa on pinnoitettu keraamisella laatalla. Ovet ja ikkunat ovat metallia. Rakennuksessa on tasakatto, jonka katemateriaalina on huopa. kellari, 7 kerrosta, ullakko

Rättsinnehavare Helsingin kaupunginmuseo
Kredit Mia Teppo HKM / Helsingin kaupunginmuseo
Fotodatum 25.06.2015
Materialets användarrättigheter
CC BY 4.0
QR-kod

Materialet erbjuds av

  • Helsingfors stadsmuseum
Användningsvillkoren för de av Helsingfors stadsmuseums bilder som är publicerade i Finna anges separat för varje bild. Bilder märkta med CC BY 4.0 får fritt laddas ner och användas, så länge man nämner fotografens/upphovsmannens namn (om det är känt) och Helsingfors stadsmuseum.Den som använder bilden ansvarar för att respektera upphovsrätten och integritetsskyddet. Bilder av personer får exempelvis inte användas i marknadsföring och/eller reklam utan tillstånd av de personer som syns på bilderna. Närmare uppgifter om licensvillkoren finns på Creative Commons-licenssidan.

Bilder märkta med © Kuvasto skyddas av upphovsrätten. Man får fritt bläddra i dem, men alla typer av vidareanvändning är förbjuden utan särskilt tillstånd som förhandlats fram separat. Bilderna har publicerats på internet i enlighet med Kuvastos och Museiförbundets avtal om konstverk på internet. Kuvasto och Museiförbundet kan ge mer information om villkoren för vidareanvändning.

Helsingin kaupungin liikennelaitos; Toinen linja 7. Siltasaarenkatu 22.; Helsinki

Sparad:
Materialtyp Byggnad
Organisation Helsingfors stadsmuseum
Design
1964; 1965
Arkkitehtuuritoimisto Ilmo Valjakka / Ilmo Valjakka, Pääsuunnittelija ; Arkkitehti Jaakko Laapotti / Arkkitehtuuritoimisto Jaakko ja Kaarina Laapotti 1979 - 1981, Muu suunnittelija
Tillverkning
1965
Rakennuksen perustukset ovat betonia. Rakennuksen runkomateriaalina on betoni, josta on tehty alapohja, välipohjat ja yläpohja sekä kantavat pilarit, palkit ja ulkoseinät.
Helsinki, Toinen linja 7. Siltasaarenkatu 22.
Bruk
1965
Käyttöönottovuosi
Ämnen
Klassifikation